Zelfgemaakte pindakaas met vanille, heerlijk voor op brood!

pindakaas met vanille

Recept eigen gemaakte pindakaas

Pindakaas maken is heel eenvoudig en tevens veel gezonder dan een pot uit de supermarkt. De potjes pindakaas uit de supermarkt bevatten allemaal heel veel suiker, en dat wil je eigenlijk niet in de pindakaas hebben. De potjes uit de supermarkt bevatten wel veel minder vet maar de suiker die erin zit wordt door je lichaam gewoon weer opgeslagen als vet. Het is dus veel beter om de natuurlijke vetten in de pinda’s binnen te krijgen dan de extra toegevoegde suikers. Er is ook pindakaas te krijgen zonder toegevoegde suikers. Maar waarom zou je pindakaas kopen wanneer je deze eenvoudig zelf binnen enkele minuten kan maken.

Naast de goede vetten die er in pinda’s zit bevatten deze ook natuurlijke vitamines zoals E, B3 en B9. In dit recept gebruiken we natuurlijke ongezouten pinda’s. Je kan ook experimenteren met andere noten of een andere soorten toevoegen aan de pinda’s.

Ingrediënten:

  • 1 kilo pinda’s, zonder schaal
  • 2 eetlepels pindakaasolie of Arachideolie
  • 1 eetlepel fijn zeezout (zout kan na smaak worden toegevoegd, let op dat je niet teveel zout gebruikt, persoonlijk vind ik minder zout lekkerder)
  • 1 Madagaskar Bourbon Vanillestokje (gesplitst en geschraapt)

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 350 graden Celsius. Leg de pinda’s op een bakplaat en bak de pinda’s 10 minuten in de oven. Houd de pinda’s goed in de gaten, ze verbranden namelijk heel gemakkelijk.
  • Laat de pinda’s even afkoelen alvorens verder te gaan.
  • Doe de pinda’s, olie, zout en de vanille in een keukenmachine met scherpe messen. Vermaal de pinda’s totdat je de juiste dikheid hebt bereikt. Je kan zelf de dikte en knapperigheid bepalen door het mengsel wat langer of korter in de keukenmachine te laten. Dit zal voor iedereen persoonlijk zijn.
  • Wanneer je pindakaas klaar is kan je deze in potjes doen en tot 6 weken bewaren in de koelkast.

Eet smakelijk!

Algemene informatie over pindakaas

Pindakaas is een bekende lekkernij. We gebruiken het voornamelijk als broodbeleg, maar het is een ontzettend veelzijdig product. Heerlijk van smaak en ook nog eens hartstikke gezond.

Hoe wordt pindakaas gemaakt?

Pindakaas wordt uiteraard gemaakt van pinda’s. De pinda wordt ook wel apennootje of aardnoot genoemd, maar is officieel helemaal geen noot. Pinda’s zijn eigenlijk peulvruchten. Aan de planten ontwikkelen zich peulen, waar de zaden, de pinda’s dus, in zitten. Na het oogsten worden de peulen gepeld.

De pinda’s worden vervolgens in hete lucht gebrand bij een temperatuur van 200°C. De nootjes krijgen daar een mooi lichtbruin kleurtje van en de smaak wordt versterkt. Na het branden worden de pinda’s afgekoeld tot kamertemperatuur. Door ze kort te blancheren, kan het vliesje verwijderd worden. De twee helften worden gesplitst en de bittere kern wordt verwijderd.

Om er pindakaas van te maken, worden de pinda’s zeer fijn gemalen. Er worden dan tevens andere ingrediënten toegevoegd zoals olie, eventueel suiker of zout en andere smaakmakers.

Pure pindakaas, 100% natuurlijk

De pindakaas die wij verkopen is heel verantwoord en puur. De basis bestaat uit enkel pinda’s en kokosolie. Bij een aantal smaken worden geen suiker of zout toegevoegd. Je proeft zo de echte pindasmaak en het is ook nog eens veel gezonder. Veel merken uit de supermarkt zitten vol palmolie, extra toegevoegde suiker en allerlei kunstmatige smaakstoffen, verdikkingsmiddel en conserveringsmiddelen. Onze producten onderscheiden zich niet alleen door hun heerlijke smaak, maar passen ook prima bij een gezonde, bewuste leefstijl.

Lekker en ook gezond

Pindakaas is natuurlijk ontzettend lekker, maar het is ook nog eens hartstikke gezond. Verantwoord genieten van lekker eten kan dus prima. Zeker van pure pindakaas, die vol van smaak is en enkel natuurlijke ingrediënten bevat. Als je de pindapasta regelmatig eet, profiteer je van de volgende gezondheidsvoordelen:

Boordevol gezonde, onverzadigde vetten: Onverzadigde vetten zijn goed voor je hart en bloedvaten, maar ook voor je hersenen. Daarnaast zorgen onverzadigde vetten er ook voor dat je vetverbranding effectiever wordt. Pindakaas bestaat voor minimaal 80% uit goede, onverzadigde vetten.

Bevat veel eiwitten: Ons lichaam heeft eiwitten nodig voor de opbouw van spieren. Zeker sporters zijn gebaat bij het eten van veel eiwitten, maar voor iedereen is het eten van voldoende eiwitten aan te bevelen. Ook wie wil afvallen, doet er goed aan spieren op te bouwen, want spieren zorgen immers voor verbranding van calorieën.

Bevat veel vitamine E: Vitamine E heeft ons lichaam nodig om onze spieren te beschermen, maar ook voor een goed werkende spijsvertering en een optimaal immuunsysteem. Een boterhammetje met een laagje pindapasta voorziet ons al van 30% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine E.

Pindakaas past dus prima bij een bewuste leefstijl en gezond voedingspatroon. Ook wie wil afvallen, kan dit product zeker (blijven) eten. Al helemaal als je voor de varianten zonder suiker kiest. Gezond kan dus ook heel lekker zijn!

Pindakaas en allergieën

Natuurlijk bevatten alle pindakazen pinda’s. Wie allergisch voor pinda’s is, kan de pot dus beter laten staan. Veel van onze pindakaassoorten zijn echter wel vrij van gluten en lactose en er zijn ook enkele vegan varianten. Goed nieuws voor mensen met een glutenallergie of lactose-intolerantie! Ook zijn er soorten zonder toegevoegde suiker of zout, deze pindakaas past prima in een suiker- of zoutarm dieet.

Gebruik

Met een pot pindapasta kun je alle kanten op. Smeer het op een boterham, maak er een lekker gerecht mee of snoep gewoon een lepeltje uit de pot!

Broodbeleg

Pindakaas is natuurlijk vooral bekend als broodbeleg. Een laagje op een witte of bruine boterham zorgt voor een eenvoudige, maar smakelijke maaltijd. Natuurlijk is het ook lekker op een broodje of cracker. Of bereid eens een meer luxe lunch door wat extra beleg te nemen. Een boterham of broodje met pindakaas en plakjes banaan bijvoorbeeld. Of kies de hartige variant belegd met wat schijfjes komkommer.

Koken en bakken

Behalve om te smeren kan pindakaas veelzijdig gebruikt worden in de keuken. Tijdens het koken bijvoorbeeld. De perfecte basis voor een zelfgemaakte pindasaus, naar eigen smaak mild of juist pittig. Lekker bij bami of saté. Of maak eens pindasoep met noedels. Bereid er een lekkere dressing mee, voor over een (Oosterse) salade.
Ook bij het bakken is het een veelgebruikt ingrediënt. Om koekjes of taartjes mee te bakken, maar ook om een crème vulling mee te bereiden.

Bewaren

Deze pindapasta is zo lekker, dat de pot waarschijnlijk niet lang in je kast staat. Toch kun je hem prima bewaren, zeker een half jaar. Vers is hij nog lekkerder, dus koop liever geen grote voorraad in één keer. De pot kun je het beste in de koelkast bewaren, om olieafscheiding te voorkomen. Omdat er geen extra toevoegingen in zitten, zoals stabilisators, kan het voorkomen dat er wat olie op de pindakaas drijft. Dat is geen probleem, gewoon even goed doorroeren voor gebruik.

Geef een reactie

De waardering van www.delicious-vanilla.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 403 reviews.